Panda® Lakukka® sai Design from Finland –merkin
Panda-lakritsista tuttu kukkamainen muoto, Lakukka, on saanut Design from Finland -merkin. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Suomalaisen Työn Liitto myöntää merkin makeisessa käytetylle muotoilulle. Lakukan muotoista lakritsia on valmistettu Jyväskylän Vaajakoskella jo 1970-luvun alkupuolelta lähtien, ja se on tuttu monista Panda-klassikkolakritseista, kuten Lakupala-pussista ja Pepe®-patukasta.
Pandan rekisteröimälle Lakukka-designille on tunnuksenomaista sen kukkamainen muoto ja lakritsin keskellä olevat kahdeksan reikää. Suomalaisen Työn Liitto myönsi muotoilulle Design from Finland -merkin.
Kotimainen makeisbrändi Panda on valmistanut lakritsia Vaajakosken tehtaalla miltei 100 vuoden ajan perinteisellä keittomenetelmällä ja reseptillä. Jo 1970-luvulta lähtien Panda-lakritsissa on käytetty sen tunnistettavaa, kukkamaista muotoa, Lakukkaa. Nyt Pandan rekisteröimä Lakukka on saanut arvostetun Design from Finland* -merkin. Tämä on ensimmäinen kerta, kun merkki myönnetään suomalaismakeisessa käytettävälle muotoilulle.
”Kukkamainen muoto antaa Panda-lakritsille sen pehmeyden ja oikean suutuntuman, eli voisi sanoa, että Lakukassa muotoilua on tehty maku edellä. Designtunnustuksen saaminen vaajakoskelaiselle makeismuotoilulle on meille ylpeydenaihe, ja toivomme myös tuovamme leikkisää näkökulmaa suomalaiseen muotoiluperinteeseen”, sanoo lakritsimakeisten tuotekehittäjä Elina Lius Pandalta.
Panda on jo pitkään vienyt kotimaista lakritsimuotoilua myös ulkomaille, sillä Lakukan muotoisella lakritsilla herkutellaan muun muassa Yhdysvalloissa, Kanadassa, Iso-Britanniassa ja Espanjassa.
”On ilahduttavaa saada suomalaisille tuttu brändi ja muoto mukaan muiden merkkituotteiden joukkoon. Lakukka on oiva esimerkki siitä, kuinka laaja-alaisesti muotoilua voidaan ajatella eri tuotteiden ja toimialojen kautta”, kertoo Niina Ollikka, Design from Finland -merkin markkinointipäällikkö.
Vaajakosken Panda-tehtaalla valmistetaan peräti 5,5 miljoonaa kiloa lakritsia vuodessa. Tästä puolet menee vientiin.
Liuksen mukaan Lakukalle tunnusomainen kukkamainen muoto ja lakritsin keskellä olevat reiät ovat mahdollistaneet monenlaiset makuyhdistelmät ja siksi se onkin onnistunut säilyttämään vahvan asemansa suomalaisessa makeishyllyssä läpi vuosikymmenten.
”Muuhun maailmaan verrattuna suomalaiskauppojen lakritsihylly on roppakaupalla laajempi, ja suomalaiset syövätkin peräti kuusi miljoona kiloa lakritsia vuodessa. Meillä Suomessa ollaan perinteisiä siitä, mikä mielletään oikeaksi lakritsiksi. Useimmiten lakritsi ajatellaan meillä nimenomaan pehmeäksi mustaksi lakritsiksi, kun taas esimerkiksi USA:ssa suosituinta on punainen ja mansikanmakuinen lakritsi”, Lius kertoo.
*Suomalaisen Työn Liiton Design from Finland -merkki myönnetään tuotteelle tai palvelulle, joka edustaa korkealaatuista kotimaista muotoiluosaamista niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Merkin saaneet tuotteet ja palvelut on muotoiltu Suomessa ammattimaisesti, vastuullisesti ja käyttäjälähtöisesti. Design from Finland -merkkiyritykset viestivät avoimesti tuotantoketjunsa rakenteesta ja valmistusmaasta.