TARINAMME
MAAILMANLUOKAN MAKEISIA PIENELTÄ PAIKKAKUNNALTA
Panda® tunnetaan kekseliäisyydestään ja kotipesästään Vaajakosken tehtaasta.
Mitä kaikkea jo yli 100-vuotisen matkan varrelle mahtuu?
1920
HYVÄÄ KANNATTAA YRITTÄÄ
Kaiken hyvän alku ja juuri löytyy Vaajakoskelta, Marjala-nimisen marjanjalostuslaitoksen puutalon vintiltä, jossa SOK aloitti makeistuotannon vuonna 1920.
Siellä pieni joukko kokemattomia, mutta innokkaita tekijöitä (n. 19 kpl) tutustui makeisten valmistukseen yrityksen ja erehdyksen kautta. Tilat olivat hyvin ahtaat ja kuin ihmeen kaupalla heidän onnistui valmistaa yli 66 000 kiloa karkkia jo ensimmäisen vuoden aikana. Aluksi tehtaalla valmistettiin paperipäällysteisiä karamelleja, purkkikaramelleja, yskänkaramelleja ja marmeladia.
1921
HARVINAISTA HERKKUA
Kuva: Inga Siltalan perhealbumi
Maaliskuussa 1921 ensimmäiset makeiset Vaajakosken tehtaalta tulevat myyntiin kauppoihin. Makeisten menekki oli niin hyvä, että vuonna 1921 tehtaalla siirryttiin kaksivuorotyöhön.
Ensimmäisenä makeistuotantovuotena nimekkeitä valmistuksessa oli lähes 30. Tehtaan valikoimaan kuuluivat esimerkiksi Kumipallo-, Lotta-, Herkku-, Marmeladi, Omenakaramelli- ja S.O.K -makeisia sekä Eucalyptus-pussimakeiset ja Hedelmä-Monpensier-rasiat. Valmistettiinpa ensimmäisenä jouluna myös sesonkimakeisia, nimittäin joulukuuseen koristeita.
Makeisia kuljetettiin hevoskärryillä pitkin Suomea ja nautittiin erityisesti perhejuhlissa – olivathan makeiset vielä harvinaista herkkua.
1927
Lakritsia näkyvissä
Marjalan yläkerrassa aloitetaan lakritsituotteiden valmistus. Tällöin lakritsituotteena oli lakritsiuutetta sisältävät arabikumipastillit.
1929
LISÄÄ TILAA JA TAITOA
Vuonna 1929 Marjalan lähelle valmistui uusi, tilavampi tehdasrakennus Makeistehtaan käyttöön, ja makeistehdas muuttaa uusiin tiloihin kesäkuussa 1929.
Elokuussa 1929 Vaajakosken tehtaalle avataan myös suklaaosasto, jotta voidaan vastata kilpailuun ja tarjota kaupoille tavallisten karamellien ohella myös ”suklaakaramelleja, joita on jo ruvettu maaseudullakin käyttämään.”
Vuosien saatossa reseptien kehittäjät oppivat tuntemaan suomalaisten maun niin hyvin, että muun muassa konvehtimme ja lakumme ovat vuodesta toiseen maamme rakastetuimpia.
1934-35
Pehmeä laku aloittaa maailmanvalloituksen
Nykymuodossa tunnetun pehmeiden lakritsituotteiden valmistus aloitetaan Vaajakoskella vuonna 1934 ja seuraavana vuonna Vaajakosken tehtaan ensimmäiset pehmeät lakritsituotteet saapuvat kauppojen hyllyille.
1936
Lisää lakritsia
Ensimmäiset lakritsirakeet valmistetaan ja toimitetaan myyntiin kauppoihin.
1938
Tehdas laajenee, jälleen
Tehdasta laajennetaan, koska tilat ovat käyneet jo ahtaaksi. Lisärakennus valmistui vuonna 1938 helpottamaan pääsiäiskiireitä.
1940–
OMINTAKEISTA SEN OLLA PITÄÄ
Vaajakoskella on aina osattu käyttää saatavilla olevat ainekset mahdollisimman hyvin. Toisen maailmansodan jälkeen kyettiin valmistamaan ainoastaan porkkanamarmeladia, mutta sotien ja pula-ajan jälkeen ja etenkin suklaan säännöstelyn päätyttyä 1949 tuoteinnovaatiot lähtivät todella lentoon: tehtiin muun muassa 28:ta erilaista suklaarasiaa, viiden kilon suklaaharkkoa, Panama-patukoita, Autosuklaalevyä sekä erästä toista levyä nimeltä Panda-Pop.
1952
PIENESTÄ SUKLAAKÄÄREESTÄ
Pandasta tuli Panda® puolivahingossa 1950-luvun alussa. Taiteilija Bror Zetterborgia pyydettiin suunnittelemaan Panda Pop -suklaalevyn pakkaus. Kuva herätti niin paljon ihastusta, että hahmo lisättiin ensin kaikkiin muihinkin tuotepakkauksiin, ja lopulta Panda otettiin koko tehtaan nimeksi.
Olympiavuonna 1952 makeistehdasta aletaan markkinoida myös eri paikkakunnilla kierrelleen SOK:n ”makeisjunan” (traktorin vetämä lavetti, jonka kyydissä on ”liikkuva juna”) kyydissä olevalla pandapukuisella henkilömaskotilla, joka jakelee makeisia ja tervehtii yleisöä. Kuluttajat ihastuvat sympaattiseen pandahahmoon ja Panda-merkki löytyikin kaikista Tehtaan tuotteista vuoteen 1956 mennessä.
1957
P niin kuin Pepe
Pepe-lakritsipatukoiden valmistus aloitetaan. Pepe-patukat ovat säilyneet valikoimassa näihin päiviin asti.
1960
Lisää tilaa
Tehtaan tilat ovat käyneet ahtaaksi jälleen kerran ja vuonna 1960 makeistehtaan laajennus valmistuu ja se lisää suklaatuotteiden valmistuskapasiteettia huomattavasti.
1961
Uusi nimi tehtaalle
Vaajakosken makeistehtaan nimi muutetaan Panda Suklaatehdas SOK Vaajakoskeksi.
1963-65
SUUREEN MAAILMAAN
Maailmanluokan hyvää haluttiin yhä enemmän myös ulkomailla. 1963 Panda aloittaa makeisten viennin ulkomaille. Ensimmäisenä vientituotteena olivat lakritsirullat ja kohteena Yhdysvallat.
Kysyntää Pandan lakritsille alkoi olla myös muualla ja pian vientikohteiden lista piteni. Pandan pehmeä lakritsi oli kysyttyä erityisesti Hollannissa, Norjassa, Ruotsissa ja Itävallassa.
Nykyään Panda vie makeisia Pohjoismaiden ja Keski-Euroopan lisäksi muun muassa Iso-Britanniaan ja Pohjois-Amerikkaan.
1966
kunnia-arvoinen vieras
Tasavallan presidentti Urho Kekkonen vierailee Panda Makeistehtaalla, kun SOK:n Vaajakosken tehtaat juhlivat 50-vuotista taipalettaan.
1967
juhlapöydän konvehteja
Makeistehtas alkaa valmistaa ikonisia Juhlapöydän Konvehteja.
1960-luvun jälkipuoli
Panda-logo syntyy
Yhdenmukainen ja virallinen Panda-logo syntyy. Tätä ennen markkinoinnissa oli hyödynnetty erilaisia leikkiviä pandahahmoja, mutta yhtä virallista logoa ei ollut.
1980-luvun alkupuoli
nimen vaihdoksen paikka
Panda muuttaa virallisen nimensä Oy Panda Ab tiputtaen SOK-nimen pois virallisesta nimestä, vaikka omistajuus säilyy edelleen SOK:lla.
1986
Lakun markkinajohtaja
Panda saavuttaa kotimaan markkinajohtajuuden lakritsissa.
1988
uusissa käsissä
SOK myy Pandan silloisen yrityksen toimivalle johdolle. Näin syntyy yksityinen Oy Panda Ab.
1992
Ahaa
Suklaapatukoiden klassikko, eli Ahaa-patukka, lanseerataan.
1995
uusia omistajia ja tuotteita
Norjalainen Rieber & Søn ASA ostaa Pandan.
Täytelakritsin valmistus aloitetaan ja täytteelliset Panda Pepe -lakritsipatukat tulevat kauppoihin.
2000
kaupat tuli
Suomalainen MB-Rahastot-niminen neljän erillisen rahaston muodostama yritystoiminnan rahoittaja ostaa Oy Panda Ab:n.
2001
yli kolme miljoonaa rasiallista konvehteja
Syntyy uusi ennätys, kun Pandan Juhlapöydän Konvehteja (300 g) myytiin yli 3 000 000 rasiaa vuodessa.
2003
Lakut sekaisin
Panda Lakumix -sekoitepussista tulee Suomen ostetuin pussimakeinen.
2005
Orkla ostaa Pandan
Norjalainen teollisuuskonserni Orkla Asa ostaa Pandan.
2020
Panda 100 vuotta
Pandan mittariin pärähtää kunnioitettavat 100 vuotta ja juhlavuoden kunniaksi myynnissä on mm. Juhlalakritsi.
Kunnon juhlien myötä Panda aloittaa taivaltamisen uudella vuosisadalla.
2022
Rakkaudesta viimeiseen vaihtoehtoon
Juhlapöydän Konvehteja -klassikkorasiasta tuttu Ananaskonvehti sai oman kunniaosoitukse, kun se lanseerattiin joulusesonkiin 2022 omassa rasiassaan. Osa oli hulluna rakkaudesta, osa ehkä jostain muusta syystä.
Ananaskonvehtirasia teki paluun myös 2023 joulusesongissa.
2023
Lakumix juhlii 20-vuotista taivaltaan
Lakumix täyttää 20 vuotta ja juhlavuoden kunniaksi arvottiin mm. Lakumix-tuotteita ja festarilippuja.
2023
Lakukka saa design from finland -merkin
Pandan lakuista tunnettu Lakukka®-muoto saa Design from Finland -merkin ja tekee näin historiaa ollessaan ensimmäinen makeinen Suomessa, joka saa kyseisen tunnustuksen.
2020-
EDELLEEN POP
Panda on saanut ilahduttaa ihmisiä hyvän mielen herkuilla jo vuosisadan ajan. Siksi se haluaa tehdä hyvää entistä vastuullisemmin. Raaka-aineita ja pakkausmateriaaleja vaihdetaan ympäristöystävällisempiin, hävikki pidetään minimissä ja 100-vuotisjuhlavuoden tuotteiden myynnistä ohjataan varoja Suomen soiden suojeluun. Jäljettömän hyvät teot ovat Pandan askelia kohti parempaa makeismaailmaa. Ne osoittavat, että pitkästä iästään huolimatta Panda on edelleen pop ja ketterämpi kuin koskaan.